На концертах
ХХХІІ Міжнародного фестивалю “Київ музик фест – 2021”
Це фестиваль став яскравою й очікуваною подією в музичному житті України. Концепція фестивалю упродовж 32 років залишається незмінною: українська музика в контексті світової музичної культури. З 24 вересня по 3 жовтня в найкращих концертних залах столиці лунала сучасна та класична музика у виконанні провідних художніх колективів Києва. Подібні концертні програми фестивалю зажди привертають увагу музичної громадськості. Насамперед, радістю передчуття відкриття нових імен, прем’єр цікавих творів, неординарних програм у виконанні відомих музикантів. А головне – звучанням нової академічної музики. Як і завжди, в програмах фестивалю активну участь брали дійсні члени та члени-кореспонденти Національної академії мистецтв України.
У концерті-відкритті «Київ музик фесту» 25 вересня в Національній філармонії України взяли участь Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України під керуванням народного артиста України, члена-кореспондента НАМ України, професора В. Сіренка та Національна заслужена академічна капела України «Думка» під орудою Героя України, народного артиста України, дійсного члена (академіка) НАМ України, професора Є. Савчука. У виконанні цих колективів прозвучали твори В. Сильвестрова, Є. Станковича та Л. Дичко.
Герой України, академік НАМ України, народний артист України Є. Станкович представив на фестивалі новий твір «Концерт-сюїту у стилі ретро» для скрипки з оркестром. Твір відкрив ще одну грань обдарування майстра – вміння не тільки вишукано відтворити особливості стилів минулого, а й філософськи передати в яскравому авторському монолозі ідею суголосності вічних ейдосів культури складному світу сучасної людини. Успіху твору сприяло майстерне виконання партії скрипки талановитим музикантом О. Семчуком.
Велике враження справило виконання ораторії «І нарікоша ім’я Київ» народної артистки України, члена-кореспондента НАМ України, професора Л. Дичко. Твір було написано на тексти давніх літописів до 1500-ліття Києва. Проте цього разу він прозвучав у якісно новій редакції. Сповнена масштабного звучання, позначена справжньою статуарністю і візуальністю образів-героїв, ораторія вкотре підтвердила унікальний талант композиторки, яка на сьогодні є однією з провідних майстринь хорового письма в Україні. Композиції Л. Дичко також звучали в інших фестивальних концертах у виконанні камерного хору Київського державного музичного ліцею ім. М. Лисенка (художній керівник і диригент Ю. Пучко), хорової капели Українського радіо (художній керівник та диригент Ю.Ткач). Великий інтерес музичної громадськості викликала презентація нотних видань Л. Дичко в Національній спілці композиторів України.
Не менш цікавими були й програми камерних концертів фестивалю. Першого жовтня в Міжнародний день музики відбулась світова прем’єра твору «Фантазійна поема» для альта і струнних заслуженого діяча мистецтв України, члена-кореспондента НАМ України, професора І. Щербакова. Виконавці – Національний камерний ансамбль «Київські солісти» під орудою І. Пучкова. Соліст – О. Лагоша. Прозвучала також «Aria passione-2» І. Щербакова для альта і струнних. Емоційна наснаженість, філософічність інтонаційного змісту творів, їхня драматургічна досконалість викликали найщиріші відгуки слухачів.
Цього ж дня відбувся й концерт Національного ансамблю солістів «Київська камерата», художній керівник та головний диригент В. Матюхін. Цей колектив свого часу було створено для виконання, передусім, музики сучасних українських композиторів. Ось і цього разу у виконанні ансамблю прозвучали нові композиції З. Алмаші, Б. Кривопуста, В. Зубицького, Н. Боєвої, американського сучасного автора Е. Евейзена, видатного сучасного українського композитора, академіка НАМ України Л. Колодуба, зокрема, його відомі «Турівські пісні» та сюїта «Настрої» члена-кореспондента НАМ України Ж. Колодуб.
Україна завжди славилась своїм хоровим мистецтвом, талановитими співаками-виконавцями. 26 вересня у циклі концертів «Хоровий марафон» взяли участь одразу кілька провідних колективів столиці, і, зокрема, Академічна хорова капела Українського радіо. Художній керівник та головний диригент капели Ю.Ткач. У виконанні капели прозвучали твори О. Рудянського, В. Сіренка, О. Щетинського, Л. Етінгера, В. Степурка, а також Л. Дичко та визначного сучасного композитора, Героя України, академіка НАМ України, професора М. Скорика. Хорова фантазія Лесі Дичко «Пан» на вірші Адлера Короліва вкотре підтвердили високу майстерність композиторки в хоровому жанрі, довершене володіння темброво-колористичними засобами. Славнозвісна «Мелодія» М. Скорика у перекладенні для віолончелі та хору ще раз засвідчили душевну проникливість і глибину цієї музики.
28 вересня шанувальники хорової музики мали нагоду знову почути виступ капели «Думка». Взірцеве виконавське мистецтво колективу було і є запорукою успіху. Багатьом новим партитурам українських композиторів капела «Думка» відкрила шлях до визнання як в Україні, так і за кордоном. Не став винятком і виступ «Думки» на сцені Великої концертної студії будинку звукозапису Українського радіо. В її виконанні під орудою художнього керівника та головного диригента капели Є. Савчука прозвучав хоровий концерт № 9 класика української музики Д. Бортнянського і твір нашого сучасника, композитора О. Скрипника. Заслужений діяч мистецтв України, дійсний член (академік) НАМ України, професор О. Скрипник сьогодні добре знаний як автор симфонічних, камерно-інструментальних і хорових композицій. Його новий твір Хоровий концерт «Катарсис» на канонічні тексти по-справжньому виявився кульмінацією концерту. Він став без перебільшення однією з вершин цьогорічного «Київ музик фесту». Тут були і нові несподівані прочитання відомих літургійних текстів, і цікаві незвичні звукові сполучення, і переконливо вибудована форма композиції в цілому. Автор творчо поставився до усім відомих молитовних слів (наприклад, «Отче наш») що має незчисленні музичні інтерпретації упродовж багатьох століть. Але О. Скрипник, з позицій сучасного митця по-своєму інтерпретував канонічні тексти. Музика твору майстерно поєднує різні стильові особливості – від традицій православного піснеспіву до духовних спірічуелсів.
Знаменною подією фестивалю став ювілейний концерт муніципального камерного хору «Київ» з нагоди 30 річного ювілею колективу та 60-річчя його незмінного художнього керівника М. Гобдича. Окрім творів В. Сильвестрова, В. Польової, В. Грицишина у програмі були виконані композиції Є. Станковича та А. Гаврилець.
Потужна творчість академіка НАМ України Є. Станковича розкрилась глибинними смислами у жанрі духовної музики. Композитор створив багато композицій на канонічні тексти, яким належить важливе місце в репертуарі хору «Київ». У концерті прозвучав його твір «Які любі оселі Твої, Господи Саваоте». Пройнятий філософським звучанням, цей псалом звернутий своєю мудрою змістовністю до душі сучасної людини.
Музика заслуженої діячки мистецтв України, члена – кореспондента НАМ України, професорки А. Гаврилець завжди вирізняється особливим мелодизмом, душевною наснаженістю. У концерті прозвучав її «Латинський диптих».
Несподівано по-новому, оригінально прозвучали «Симфонічні танці» М. Скорика у перекладенні для хору, солістів та ударних в аранжуванні М. Гобдича та Г. Черненка. Диригент зумів відкрити в них нові, яскраві барви. Виконання музики М. Скорика стала даниною світлій пам’яті видатного музиканта, нашого сучасника. Тому символічним видається й те, що його широко відомий як в Україні так і за її межами твір «Карпатський концерт» став гідним завершальним акордом у фінальному концерті фестивалю.
Олександр Шамонін, музикознавець